קק"ל בשביל הרוכבים

קק"ל בשביל הרוכבים

שיתוף פעולה בין קק"ל לבין קהילת רוכבי האופניים הביא עמו שפע מסלולי רכיבה. גידי בשן, רכז קהל ויער בקק"ל וחובב אופניים מושבע – משרטט את השתלשלות העניינים

ביום שישי האחרון עמדו בתחנת הדלק בצומת האלה כ-100 מכוניות עם מתקני נשיאה לאופניים – מספר גדול פי כמה ממספר המכוניות שחנו כאן לפני שנה. הסיבה: שביל עדולם שהקמנו יואב בהט, רמי גולד ואנוכי: סינגל ארוך, מהנה, משולט, העובר באתרים חשובים – שביל שתוכנן למען הנאת הרוכבים (כמו גם הולכי הרגל).
רתימת קק"ל לנושא שבילי אופניים לא היתה קלה. את רוב מקבלי ההחלטות בקק"ל הפחיד הנושא או עורר בקרבם התנגדות. התפיסה שהתגבשה עוד בימי פריחת האופנועים והטרקטורונים גרסה שהיערות מתוכננים לקהל שנע בעיקר על שבילי 4×4 משולטים, ומתבל זאת במעט הליכה ברגל. הידיעה שיש רוכבים שיורדים מהשבילים הראשיים לשבילי הולכי רגל, וגרוע מכך – פורצים שבילים בעצמם, יצרה עוינות לא קטנה אצל קק"ל, שלה אג'נדה ברורה בקשר לניהול שטחים ויערות: עשייה למען כלל הציבור המחפש צורות בילוי מגוונות ביער, תוך ניסיון לשמור על מקסימום ערכי טבע ונוף.
השינוי המשמעותי הראשון הגיע עם הבאתו לארץ של ג'ואי קליין מ-International Mountain Bike Association – IMBA, ביוזמת קק"ל ומועדון רוכבי שמשון. קליין העביר קורס מרתק שכלל בניית פיילוט על שביל הרכסים ביער עמינדב (שעד אז פותח במחתרת על ידי יואב בהט והח"מ יחד עם מתנדבי קק"ל), והראה הן לרוכבים והן למנהלי השטח שאפשר גם אחרת. הרוכבים הבינו ששביל יכול להיות בנוי היטב, זורם, חוקי, בר קיימא – ועם זאת מהנה, ואנשי קק"ל הבינו שדרכי 4×4 אינן מספיקות לתופעה ההולכת וגוברת של רכיבת אופניים ביערות. בהמשך הגיעו גם דייוויד מוויילס ופיט וובר מקולורדו כשליחי IMBA, והעמיקו את הלימוד והשכנוע. בקק"ל החליטו לאמץ בזהירות את רכיבת האופניים כאחד השימושים החשובים ביערות, ולייעד לו תשתית מקצועית.
כך זכו שבילים נוספים לקידום ולברכת קק"ל. ראשון היה השביל ה"פיראטי" המפורסם מכולם בבארי, ששולט על ידי אנשי מרחב דרום בהובלת אדריכל המרחב זוהר צפון. מיד אחריו הוחל בייזום שביל עדולם – הפרויקט הרציני הראשון שהוקם לאחר תכנון מקצועי. התכנון הראשוני בוצע על ידי קק"ל (הח"מ) וקבע את מסלול השביל, את האתרים שיעבור בהם ואת הלופים השונים.
פרויקט עדולם מייצג את הרצון להפוך את קהילת הרוכבים לחלק בלתי נפרד ממטיילי הפארק, גם כחלק מהמאמץ הכללי לשימור השטחים הפתוחים מול האיומים הקיימים עליהם. לתכנון הפרטני נשכרו יואב בהט ורמי גולד, שגם פיקחו על ביצועו באמצעות עובדי קק"ל – שלמדו מקצוע חדש. מיד אחרי עדולם הצטרף שביל עג'ור בפארק בריטניה, שבא להחליף את שביל הבורות והבארות ועוד כמה שבילי הולכי רגל.
שביל חרובית המקסים והאתגרי מעט יותר בחלקו בוצע ברובו ביוזמה של הקהילה המקומית, ובפרט של אריאל קירצ'וק ויפתח סהר. בצפון הצטרף בימים אלה שביל ביער בית קשת ובדרום גברעם (שביל ותיק ביוזמה מקומית), ובימים אלה גם בנחל אופקים ובנחל שמריה.
כפי שניתן לראות, קק"ל החלה להתייחס ברצינות לקהל רוכבי האופניים ולאפשר להם תשתיות ארוכות, מהנות ומשולטות (בעתיד גם ממופות), שידרשו תחזוקה מועטה, ושקק"ל תוכל להיות מחויבת אליהן. אני מאמין שרוב הרוכבים מודעים לתהליך זה ולתוצאותיו החיוביות.

לקריאת המאמר המלא של גידי בשן באתר Bikezone לחצו כאן
תערוכת האופניים הגדולה בישראל, Bikes 2009, תתקיים ב-14 עד 16 במאי בגני התערוכה בתל אביב

גידי בשן הוא רכז קהל ויער באזור ההר והסטף, קק"ל

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

10

תגובות ל“קק"ל בשביל הרוכבים”

  1. אורי הגיב:

    גידי- ראיתי שאתה מופיע ברשימת המרצים בתערוכת האופניים
    על מה ההרצאה ?

  2. גיד בשן הגיב:

    בדיוק על הכתבה אבל מורחב יותר עם מצגת
    היום ב-19.00
    להת' גידי בשן

  3. רקפת הגיב:

    ברצוני לציין את הערכתי הרבה על היוזמה בהקמת שבילי אופניים בחורשות היפות של קקל המאפשרות לנו הרוכבים להנות מתנאים משופרים. עם זאת נראה שיש מקום לשיפור משמעותי במספר היבטים:
    – חלק מהשבילים המצויינים לפי רמות קושי אינם הולמים את רמת הקושי הממשית. אפשר להגיד שזה במקרה הקל מתסכל ובמקרה הרע מאוד מרגיז ומיגע. (דוגמת כרם בן-זמרה ליער ברעם)
    – השילוט לא עקבי ולעיתים פשוט נעלם ולכן צריך להמר על כיוון שיכול לקלקל את כל הטיול (יער בית קשת, כרם בן-זמרה, כפר החורש).

    – אין אפשרות להדפיס מפה טובה של השביל לפני היציאה לדרך.
    בשל ההשקעה הרבה והמחוייבות של קק"ל לנושא אני בטוחה שהדברים יטופלו וישופרו ובנתיים – ישר כוח וכל הכבוד !!!

  4. גיד בשן הגיב:

    אני מציע לך לפנות בעניין השבילים הצפוניים למרחב הצפוני של קק"ל לצביקה איילון 050-7497232

  5. לביאה הגיב:

    כל הכבוד לכם על היוזמה
    ובמיוחד הנכונות לתת מספרי טלפון אישייםשל מחזיקי משרה בקקל

  6. קובי הגיב:

    עכשו צריך לשכנע גם את רשות הטבע והגנים. החבר'ה האלה משקיעים את כל מירצם (וכספינו) בלתת דוחות למי שרוכב על שבילים להולכי רגל. (בעיקר בנגב)

  7. אורי הגיב:

    גידי תודה, פיספסתי את ההרצאה, אבל קפצתי לתערוכת האופניים. קק"ל, אתם גדולים, מה עם מפות לשבילי אופניים ?

  8. לילי הגיב:

    מה ההתלהבות בקושי יש בארץ שבילי אופניים. תראו מדינות באירופה שיש בהם מסורת של אופניים,

  9. תמי קורן הגיב:

    אינך צודקת לילי. אנחנו מדינה צעירה ולהשוות למדינות אירופיות בנות מאות שנים לא ממש הוגן. אנחנו בהחלט בדרך הנכונה. וברכות על שיתוף הפעולה של קקל בנושא

  10. septAA הגיב:

    תודה ע-נ-ק-י-ת לגידי ולשאר העוסקים במלאכה. תמשיכו לפרוץ ולסלול ולרשת את הארץ בסינגלים מדהימים.

    אתמול רכבתי את עדולם המלא בשלישית תוך מספר שבועות וכולי ציפייה לגשמים הראשונים שיהדקו את הקטעים החדשים.

    לצערי – האופנועים שנכנסו לפנינו לסינגל חרשו אותו ודי היקשו עלינו את הרכיבה בקטע מח'ירבת בורגין דרומה.

    אל מי לפנות בכדי שתצא מפה מסודרת עם כל השבילים הקיימים והצהרת כוונות על הפרוייקטים העתידיים ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *