מקום טוב יותר

מקום טוב יותר

האם תצליח חברת Better Place הישראלית, מפתחת המכונית החשמלית, לשחרר את העולם מהתלות בנפט, שגורם לנזק סביבתי, כלכלי ופוליטי?

סביר להניח שתחום האנרגיה יעבור שינוי מרחיק לכת אם תצליח תוכניתה של חברת Better Place הישראלית, המפתחת מכונית חשמלית המונעת בסוללה בלבד. המעבר לשימוש בחשמל אמור להבטיח עולם נקי, בריא ובר-קיימא. כך חשו גם משתתפי כנס נשיאי קק"ל, שערכו באחרונה ביקור במרכז לתחבורה חשמלית.

ישראל היתה המדינה הראשונה שהכריזה על התחלת מהלך להתנתקות מהתלות בנפט. בעקבותיה הצטרפו גם יפן, דנמרק, הולנד, צרפת, אוסטרליה, קנדה, קליפורניה והוואי. המכונית החשמלית הראשונה – רנו ZE Fluence, תעלה על כבישי ישראל במהלך השנה הקרובה ותתניע את מהפכת האנרגיה והתחבורה של המאה ה-21.

הרעיון נולד בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשנת 2005. נשיא הפורום הפנה שאלה מאתגרת לקבוצת מנהיגים צעירים: "כיצד תהפכו את העולם למקום טוב יותר?" היזם הישראלי שי אגסי נענה לאתגר, והחל לדמיין עולם שאינו תלוי בנפט ובמדינות שמפיקות אותו.

מאז נפתח בהרצליה המרכז לתחבורה חשמלית, אלפי מבקרים מישראל ומהעולם מגיעים להתרשם ולהתנסות בחוויית המכונית החשמלית, וביניהם גם משתתפי כנס נשיאי קק"ל, שחשו גאים בהישגים הישראליים לטובת העולם כולו, שמעו הסברים על המיזם החדש ואף התנסו בעצמם בנהיגה ברכב חשמלי.

איך זה עובד? לכל בעל רכב חשמלי יהיו שתי נקודות הטענה פרטיות משלו: בביתו ובמקום העבודה, או במקום אחר שיבחר. הטענת הסוללה נמשכת כ-6 שעות, וסוללה מלאה מאפשרת נסיעה של 160 ק"מ. החלפת סוללה תידרש רק בנסיעות ארוכות. מערכת ממוחשבת מתקדמת תהפוך את הנסיעה לחוויה.

המדריכה במרכז סיפרה למבקרים שבטוקיו נערך פיילוט עם מוניות חשמליות. בבדיקת נציגי החברה, הם הופתעו לגלות שמוניות רבות מחליפות סוללה עשר פעמים ביום ויותר. כשביררו את העניין, התברר שתושבי העיר מזמינים מונית במיוחד כדי לנסוע להחליף סוללה, כדי להתפעל מהתהליך האוטומטי לגמרי, שבו מוחלפת סוללה במשקל 250 ק"ג בתוך פחות מדקה.

דייוויד אליאס מטורונטו מספר שעירו אמורה להיות אחת הראשונות להצטרף למיזם, והוא בהחלט שוקל לרכוש רכב חשמלי. לאחר שסיים את נהיגת המבחן ברכב במסלול מיוחד במרכז המבקרים, סיכם ואמר: "זה מרגיש ממש כמו מכונית רגילה, רק שקט יותר וללא ידית הילוכים. אני גאה מאוד שישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בפיתוח טכנולוגיות חדשניות".

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

11

תגובות ל“מקום טוב יותר”

  1. אבי הגיב:

    הבלוף ששמו מכונית חשמלית
    השחמל שנטען למכונית מיוצר ברובו בעולם ממוצרי שריפה(נפט,גז….)
    בכדי לקבל כוח סוס זהה נדרש לשרוף יותר ולתרגם לחשמל לעומת השגת אותו כ"ס ישירות ממנוע שריפה
    נכון שבתוך הערים עצמן יפחת הזהום אך לכלל כדור הארץ -אפקט החממה-הזהום יגבר

  2. ירון הגיב:

    עם כל הכבוד לבטר פלייס, הם לא פיתוח שום רכב חשמלי. רנו פיתחו את הרכב. בטר פלייס רק מנסים להרוויח מהקמת תשתית טעינה שתחייב את הצרכן להטעין או להחליף סוללה רק אצליהם.
    יותר פשוט להטעין דרך שקע וגמרנו.

  3. אודי הגיב:

    בטר פלייס מנסה ליצור סטנדרט, יש המון תקדימים לסטנדרטים שהצליחו להשפיע על תעשיות ענק, ראו את חיבור כבל הרשת למחשב, ראו את ה USB ואת הדיסק או קי.
    אני מקווה שהם יצליחו להשפיע על רוב יצרני הרכב. ואני גם מקווה שטכנולוגיית המצבר תשתפר ואיתה גם הדרך לייצר חשמל שלא מנפט ומוצריו

  4. איתן הגיב:

    הפוסט הזה מדקלם את המסר ההסברתי של בטר פלייס ורחוק מלהציג את התמונה המלאה.

  5. תמר הגיב:

    חשוב בעיני שיתוף הפעולה עם מדינות נוספות. אם היפנים נכנסו לפיילוט זה לא "עבודה בעיניים". הלואי ומכאן תצא הבשורה וה"אור לגויים".

  6. אהוד הגיב:

    באיזה זכות האתר שלכם, המוחזק מכספי ציבור, נותן במה לפרסומת בוטה ובחלקה שקרית של חברה פרטית ?

    דוגמא לשקרית:
    "בטר פלייס.. המפתחת מכונית חשמלית המונעת בסוללה בלבד".
    היא לא מפתחת שום מכונית, כפי שכתב מגיב קודם. גם לא בטריה. שני דברים עיקריים היא מפתחת:
    האחד: תוכנה שאמורה "לנהל" את הטעינה, ובכך לכבול לקוחות אליה.
    והשני: קשרים עם בעלי השפעה, בשיטות רבות, ביניהן העסקתם לאחר פרישתם מתפקידים ציבוריים.
    שקר נוסף: "המעבר לשימוש בחשמל אמור להבטיח עולם נקי, בריא ובר-קיימא"
    למה ? מישהו חייב את בטר פלייס לצרוך רק חשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות, או לבנות על חשבונה טורבינות רות או מתקנים פוטואלקטריים ?

  7. נעמה הגיב:

    ראשית – גאווה ישראלית – המוח היהודי המציא לנו הרבה פטנטים וגם אם זה לא יצליח – שאפו על המאמצים למצוא משהו שיהווה תחליף לנפט

    העולם הערבי כובל אותנו כבר שנים בגלל מרבצי הנפט שלו – וככל שנמצא משהו שיעזור לנו להיות עצמאיים יותר – מה טוב
    וכן, חברה שתמצא את הפתרון – ראויה להיות ע ש י ר ה

  8. דודינקה הגיב:

    יפה שקק"ל מעודדת יוזמות ירוקות כמו של בטר פלייס. נכון שיהיו תמיד הנודניקים שיקטרו ולא יאמינו לשום דבר, אבל אני דווקא מאמין שהחברה הזו יכולה לחולל מהפכה, לא פחות, בעולם התחבורה.

    אז בואו ניתן להם צ'אנס. אנחנו אמנם ישראלים ואוהבים לקטר, אבל בואו נחשוב לפני שפוסלים כל יוזמה על הסף.

  9. נדב הגיב:

    אוקי אני אעשה פה סדר. אך קודם כל אני רוצה לומר שאין ספק שיש לא מעט אנשים שאין להם כוח לחפש מידע זמין אבל יש להם את הכוח לכתוב שטויות.

    מלמעלה למטה –

    אבי:
    ===
    ערבבת עירבוביה. ככלל, למנוע חשמלי ניצולת גבוהה בהרבה ממנוע בערה פנימי, למעשה האוטו שלך ממיר 20% מהבערה לתנועה ואת השאר לחום. בעוד שמנוע חשמלי מפיק עשרות אחוזים יותר. לא משנה מאיפה מגיע החשמל – עבור אותה יחידת אנרגיה אני אשיג יותר כוח סוס ממך עם מנוע חשמלי.

    בנוסף, גם אם החשמל מגיע רק ואך ורק מתחנות כוח פחמיות עדיין צימצמת משמעותית את הזיהום – לתחנה גדולה ותעשייתית יש ניצולת טובה בהרבה מזו של הרכב שלך, כך שעבור אותה יחידת אנרגיה היא מזהמת פחות.

    אגב, יש פה חיסכון גלום עצום: הוצאת הפליטה מהמרכז האורבני אל התחנות (שלרוב לפחות נמצאות מחוץ או בקצה העיר) מפחית משמעותית את הפגיעה בבריאות התושבים והמחיר העצום (מיליארדים) הנדרש בטיפול בהם או נגרם מאבדן כושר עבודה – את זה כבר ראו לא פעם בערים גדולות שהורידו זיהום.

    אגב אגב, בטר פלייס התחייבו בפני כל מדינה שבה הם פועלים לקבל את החשמל מתשתית מתחדשת – בדנמרק כבר יש תשתית כזו אז זה כבר קורה. בעתיד בארץ הם ישלבו חוות סולריות – גם אם זה יקרה עוד הרבה זמן או לא יקרה בכלל, הרי שזיהום נחסך בכל אופן.

    ירון:
    ===
    פיתוח הרכב נעשה ביחד ובצמוד לרנו. מנכ"ל רנו בעצמו חתם על שותפות אסטרטגית עם בטר פלייס. כך או כך, יש עוד חברות (למשל צ'רי) ורכבים בדרך ואין סטנדרט בטריות ספציפי שבטר פלייס מחייבת. בכל אופן, הפתרון של בטר פלייס לא הוסבר פה טוב בכתבה. כשאתה קונה את הרכב אתה לא מקבל איתו בטריות – ולמה כן בעצם? כשאתה קונה רכב רגיל אתה מקבל איתו את הדלק? מחיר הבטריות מהווה כמעט מחצית (ניסאן ליף) ולפעמים יותר (טסלה רודסטר) ממחיר הקנייה של האוטו. בטר פלייס בסה"כ מציעה לך לשלם על קילומטרז' על הבטריות שלה בדיוק כפי שאתה עושה עם תחנות דלק ובדיוק כמו שאתה עושה עם פלאפונים – אתה משלם בזול על טלפון וסוגר עסקה על דקות.
    ויש לך בזה כלקוח חיסכון גלום ענק – תאר לעצמר שהשקעת סכום כסף בקניית ניסאן ליף, או היבריד כמו פריוס או וולט – לבטריות שלהן יש מגבלה על מחזורי טעינה, כמו כל בטריה נטענת. מה עוזר לך לקנות אוטו שעוד שנתיים של הטענות הוא יעשה שני שליש מהטווח המקורי? כשהבטריה לא שלך לא אכפת לך – כשאתה נכנס לתחנת החלפה אתה מקבל בטריה אחרת, ובטריות שירדו מ 80% קיבולת יוצאות מהמחזור בישראל וממוחזרות – כך גם לא שילמת על הבטריה במעמד הקניה של האוטו – וגם מובטח לך שעוד 5 שנים תיהיה לך בטריה שעושה 160 קילומטר.

    כמו כן – טכנולגיית הבטריות משתפרת כל שנה, אם תקנה רכב נטען היום הרי שחבר שלך עוד שנה יקנה רכב באותו המחיר שעושה יותר קילומטרים על הבטריות. כשאתה מנוי לקילומטרז' אין לזה משמעות – ובכלל בטר פלייס תמיד ישפרו את מלאי הבטריות לכאלה טובות יותר – ולו בגלל שזה חוסך להם עלויות עתידיות.

    אודי:
    ===
    הסטנדרט היחיד שבטר פלייס מנסה ליצור זה בטריות מתחת לאוטו. הם הצהירו כבר מזמן שאין שום מגבלה על הגודל והצורה – תחנות ההחלפה שלהן בנויות לעבוד עם סוגים רבים ושונים של בטריות.

    איתן:
    ====
    מה הוא אם כך, המסר החברתי של בטר פלייס? ושלך?

    אהוד:
    ====
    עבור החלקים שלא אגיב – הקוראים מוזמנים לחזור לתשובתי לאבי. אני מניח שאהוד ודומיו לא יטרחו לחפש מידע מעצמם.
    עבור טענת כספי הציבור ולידיעת כולם – בטר פלייס הוזמנו לארץ ע"י ראש הממשלה אולמרט והנשיא פרס והתבקשו על ידם לעשות כל מה שהם עושים.

    תוכנה שאמורה לנהל את הטעינה – תאר לעצמך שכולם קונים רכב חשמלי ומחברים אותו לשקע – העומס על הרשת יגדל בעשרות אחוזים ותידרש תחנת חשמל נוספת – טעינה מנוהלת מאפשרת פיזור זמני הטעינה והמתחים ולמעשה חוסכת אנרגיה.

    =======
    =======

    אוסיף ואומר שכשנשאל שי אגסי על טענות המונופול וכו הוא הגיב – "מה בעצם הבעיה? כולם מתלוננים ואף אחד לא באמת מקדם או משקיע כסף. אנחנו לא מונעים תחרות – רוצים להציע שירות מתחרה? תעשו את זה."

    ומה בעצם הבעיה של כולם? לא טוב לכם תמשיכו עם הרכבים שלכם או תיקנו ניסאן ליף. בנתיים בטר פלייס שכנעו את ישראל, דנמרק, אוסטרליה, הוואי, קליפורניה, קנדה וסין. בכל המקומות האלה תשתית נבנית. באמת נראה לכם שעבדו על כולם? באמת נראה לך אהוד ש"בעלי ההשפעה" ובעלי תפקידים ציבוריים ושאר אילומינטי *השפיעו* על כולם?

    אני מציע לכולם לחפש יותר מידע, ולדבר פחות שטויות. אני לא הולך להמציא לכם הוכחות לשום דבר שכתבתי כי תכלס אין לדעתכם משמעות, הקידמה תצעוד על אפכם וחמתכם.

    למעוניינים ביותר מידע, מהקל אל הקשה, לקט מצומצם מאוד של סרטונים –

    הקדמה:
    http://www.youtube.com/watch?v=FcoJt2KLC9k

    הסברים אחרים:
    http://www.youtube.com/watch?v=_fJ2tpUZQRI
    http://www.youtube.com/watch?v=Bb38ACZmf94

    http://www.youtube.com/watch?v=4Nxt2bCHKqM

    http://www.youtube.com/watch?v=Hk-aVB7LgFI

    http://www.youtube.com/watch?v=Yx4QfOFQ4yg

    http://www.youtube.com/watch?v=PVJ_5OozgVA

    הסרטים הארוכים יותר לא מיועדים לקהל הלקוחות הרחב אלא למי שבאמת מתעניין, יש הסברים מפורטים על המודל העסקי וההנדסי.

  10. נעמה הגיב:

    וואווו נדב הכה שוק על ירך

  11. מירב הגיב:

    מבחינתי זה לא שאלה של האם – זו רק שאלה של מתי……………………… ולכל המלעיזים, אנחנו היהודים תמיד היינו האוייב הכי גדול של עצמנו. רק לקרוא הסטוריה ולקבל קצת פרספקטיבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *