שמים סוף להטעיית הצרכנים

שמים סוף להטעיית הצרכנים

המשרד להגנת הסביבה החליט לשים סוף לעמימות, ולפרסם הנחיות ברורות לפרסום מוצרים ידידותיים לסביבה. ח"כ עמיר פרץ ל-Globeblog: "כדי לקבל תו תקן ירוק חברות יצטרכו לעמוד בכללים"

תופעת ה-Greenwash ("טיוח ירוק" או "התיירקקות") נפוצה בישראל. יצרנים מבינים את הערך השיווקי הרב שיש בהגדרת המוצרים כירוקים, גם אם הם לא בדיוק עונים על הגדרות של איכות הסביבה. מבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה על חומרי ניקוי, עולה כי 94% מהפרסומים על מוצרים המוגדרים אקולוגיים התגלו כלא נכונים. לדוגמה, אם כתוב על שקיות אשפה שהן מתכלות, זוהי הטעיה מכיוון שרק אם זורקים אותן למתקן קומפוסט הן יתכלו, אך במרבית המקרים שקיות אשפה לא נזרקות למתקן זה מכיוון שהן מכילות את כל סוגי האשפה, שחלקם לא מתאימים לקומפוסט. המידע החשוב הזה לא הוסבר בפרסום.

בימים אלו פרסמו המשרד להגנת הסביבה והרשות להגנת הצרכן מדריך חדש, המגדיר מהו מוצר ידידותי לסביבה, במטרה למנוע הטעיית צרכנים. לאחרונה יצא המדריך כטיוטה לציבור, המוזמן להגיב ולהעיר. תוך חודשיים ייכנס המדריך לתוקפו.

בריאיון מיוחד ל-GLOBEBLOG אומר ח"כ עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה, כי "חשוב שאנשים ידעו שהם משלמים עבור מוצר ירוק שנבדק. מדובר בתחום פרוץ, ולכן אנו רוצים שיהיו קריטריונים ברורים המגדירים מהו מוצר ידידותי לסביבה". עוד הוא מוסיף, כי "צרכנים יבדקו מוצרים על פי ההנחיות הקריטריונים. אם חברה לא תעמוד בהבטחות הפרסומיות, צרכן יוכל להגיש תביעה בסיוע משרד המסחר והתעשייה. ככל שתעלה המודעות, כך יהיו פחות הטעיות".

השר פרץ מספר, כי החברות המסחריות לא ממש מרוצות מהמהלך שיגרום לשקיפות מלאה. "ברור שמותג ירוק הוא ערך כלכלי לחברות", הוא אומר. "נחמד מאוד לצלם חטיף ביער ולכתוב שהוא בריא או לתלות כלים חד-פעמיים על עץ בשמורת טבע ולפרסם שהם מתכלים, למרות שלאחר בדיקה מתברר כי הם עשויים מחומרים בלתי תקינים ורעילים לסביבה. לתו תקן ירוק יש משמעות סביבתית, חברתית, בריאותית וכלכלית, ולכן חברות שירצו לקבל אותו יצטרכו לעמוד בכללים".

אמנם הצרכנים מעוניינים לצרוך מוצרים ירוקים ואף מוכנים לשלם עליהם מחיר גבוה יותר, אולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בעולם, מראים כי הציבור סקפטי לגבי פרסום החברות, ולכן פחות רוכש מוצרים המפורסמים כירוקים. ממחקר שבוצע בבריטניה בשנת 2009 עולה כי אנשים כבר לא יכולים להסתמך על פרסומי החברות כדי לקבוע אילו מוצרים הם ירוקים. רבים ממשתתפי המחקר ציינו, כי חברות מגדירות את מוצריהן כידידותיים לסביבה על מנת להעלות מחירים, אך בפועל הן לא באמת מקיימות את ההבטחות.

בסקר שערך בשנת 2010 משרד התמ"ת, ציינו 70% מהנשאלים כי השפעתו של מוצר על הסביבה מהווה שיקול בהחלטת הקנייה, ו-40% מהם השיבו כי היו מוכנים לשלם יותר עבור מוצר ירוק. אולם סקר שבוצע ב-2012 בארה"ב הראה כי לצרכנים יש פחות נכונות לשלם יותר כסף על מוצרים ירוקים, וכי חלה ירידה של 12%-5% בקניית מוצרים אלו, ככל הנראה עקב חוסר אמון בחברות המפרסמות.

בדיוק לשם כך הוחלט לעשות סדר בתחום הפרוץ כל כך, ואלו עיקרי ההנחיות:

פרסום מוצר כ"ידידותי לסביבה" יצטרך להיות מגובה בהוכחות.

יצרן הטוען כי המוצר שהוא מוכר עשוי מחומר ממוחזר, יהיה חייב לציין על גבי האריזה את שיעור החומר הממוחזר במוצר, תוך התייחסות לדרישות הסף, בהתאם לסוג החומר שהמוצר מורכב ממנו.

אם מוצר מיועד לשימוש חוזר, יש לציין את מספר הפעמים המוערך שבו אפשר לעשות שימוש. נוסף על כך, יוקם בישראל מנגנון לאיסוף מוצרים.

כשמפרסמים כי מוצר מתכלה, פריק ביולוגית או עשוי מחומר ממוחזר, חובה לציין את שם מכון התקנים שבדק אותו, או להציג את בדיקות המעבדה על אריזת המוצר או באתר החברה.

הערות על המדריך אפשר להעביר למשרד להגנת הסביבה עד 15 ביוני לדוא"ל: sviva@haveyoursay.net

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *