רכב עתידני

רכב עתידני

 

 

במקום לחכות לרכבת התחתית או לחפש פתרונות הדורשים תקציבים משמעותיים ותהליכים סטטוריים ממושכים – אולי ניזכר רגע בפתרון שקיים כבר 200 שנה?

תארו לכם רכב עתידני: "רכב גבוה וקצר, לא מרעיש, לא פולט גזים, בטוח בנהיגה, מהירותו לא תעלה על 50 קמ"ש, הוא יהיה בנוי מחומרים קלים וניתנים למחזור, משקלו יהיה קל ונוח להטענה על רכבת, להובלה למרחקים…" (מתוך "הבגידה בארץ הבחירה" הביוגרפיה של יוסף תמיר ז"ל, מר סביבה הישראלי)

המצוקה התחבורתית שרק הולכת מחריפה גורמת גם לאידאליסטים, מגני הסביבה, לחפש פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, ולפספס את המצאת הגלגל…

האופניים הראשונים תוכננו ב-1618 על ידי הצרפתי ז'וזף ניפס. הוא חיבר שני גלגלים ומוט, והרוכב התקדם באמצעות דחיפת הקרקע ברגליים. בשנת 1839 הומצאו הפדלים. מאז חלה התפתחות מרשימה. לאופניים של היום שלדה חזקה וקלה מחומרים מרוכבים, בולמי זעזועים שהופכים את חוויית הרכיבה לנעימה, הילוכים לכל מצב, ציוד בטיחות אמין ונוח והכול במחיר שווה לכל כיס.

הפופולריות של האופניים ככלי תחבורה לעיר הולכת וגדלה. כ-30% מהנסיעות העירוניות בערים באירופה נעשות באמצעות אופניים (גם בערים שבהן תחבורה ציבורית יעילה וגם בערים שהחורף שלהן מושלג יותר מהחורף בישראל).

חסינות האופניים בפני פקקים, אפס בעיות חנייה, עלות רכישה ואחזקה נמוכה וסיפוק על התרומה לסביבה קורצים לרוכבים בני 9–80. ההסדרה (וגם אי-ההסדרה ואכיפה) של האופניים החשמליים מוסיפים למעגל הרוכבים עשרות אלפי רוכבים חדשים מדי שנה בשנה, בהם מאותגרי כושר פיזי. קמפיינים ציבוריים שנמשכו שנים אפשרו בסופו של דבר העלאת אופניים לאוטובוסים ולרכבות, וכיום אפשר למקסם את היתרונות של כלי התחבורה השונים: הרכבת, כלי תחבורה אידאלי לטווחים בין-עירונים; והאופניים, כלי התחבורה האולטימטיבי לעיר (ובניגוד לתחבורה הציבורית, אינם מוגבלים ללוחות זמנים ולצירי נסיעה קשיחים), ומאפשרים פתרון יעיל ומהיר מנקודת המוצא ליעד.

קרון רכבת אופייני, מקסום יתרונות כלי התחבורה השונים (צילום: ישראל בשביל האופניים)

גם בארץ, למרות היעדר תשתית מתאימה לרוכבים ברוב הערים (שבילי אופניים ומתקני חניה) וחוסר במודעות של הציבור (הולכי רגל, נהגים ושל הרוכבים עצמם), האחוזים של אלה שבוחרים להשתמש באופניים ליוממיות הולכים וגדלים. הרוכבים מצביעים ברגליים ואף מתארגנים למען קידום הנושא והפיכת הערים לידידותיות לאופניים, וליצירת שבילים המחברים אותן למסלולי הרכיבה הסמוכים אליהן. חברות וארגונים רבים מעודדים את עובדיהם להשאיר את האוטו בבית ולהגיע באופניים, ורשויות מקומיות יוזמות אירועים לעידוד ולהגברת את המודעות של התושבים לתחבורת אופניים.

גם מקבלי ההחלטות בממשלה וברשויות המוניציפליות מבינים שיש למצוא אלטרנטיבה תחבורתית לרכב פרטי בערים, אבל בפועל התקציבים שמשרדי התחבורה, הגנת הסביבה, הספורט, הבריאות, התיירות והמשרד לפיתוח תשתיות מפנים לרכיבה ולעידוד השימוש באופניים זניחים.

אז אם גם אתם בין מאוכזבי המיזם הטכנולוגי בטר פלייס, אם גם ליד הבית שלכם הרכבת התחתית עוד לא עוצרת ואם הייתם שמחים לוותר על העמידה עם הרכב הפרטי בפקק או להימנע מהטקס היומי של חיפוש החניה הסיזיפי – אנחנו מזמינים אתכם להוציא את האופניים מהמחסן, לבקש מהמעסיק שיתקין מקלחות לטובת העובדים הרוכבים באופניים ולהצטרף לפעילויות, לטיולים ולרכיבות שמוכיחות למקבלי ההחלטות שיש ציבור רחב ורוכב הדורש הקצאה של לפחות 1% מתקציב התחבורה לטובת תשתיות בטוחות לרוכבים או לפעילים המקומיים המקדמים את שדרוג תשתיות האופניים הקיימות.

____

הכותב מנהל את עמותת ישראל בשביל אופניים, הפועלת לקידום תרבות אופניים ולעידוד הרכיבה על אופניים בישראל, בערים, לאורך הכבישים בין עירוניים ובשטח.

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

9

תגובות ל“רכב עתידני”

  1. עירית הגיב:

    פוסט חובה למקבלי החלטות

  2. דודי הגיב:

    אופניים ורכבת, אכן שילוב מנצח!

  3. יהודה הגיב:

    כרגיל כל אחד חושב בקופסא שלו. חשיבה "אינטרקופסאאיאטית": הגדרת הנושא: רוצים להגיע מ א. לב. באופן יעיל ולא מתיש באופן אלטרנטיבי לתחבורה הפוגענית במתכונת רכב 4 גלגלים – מכונית". האלטרנטיבות: (אמצעי) תחבורה ציבורית המונית. (אמצעי)תחבורה אישית "רכה". זכוכית מגדלת על ה"רכה": שרירית>הליכה רגלית. הנעה שרירית>אופנים, סקיטבורד / גלגיליות / קורקינט. הנעה עם עזר מנועי:אופנים חשמליות, קורקינט חשמלי, סטגווי. ועכשיו יאללה: תחשבו ותתכננו מה מתאים לאיזה מצבים, תנאי אקלים, התנהגויות, סכנות…איך מאפשרים התנהלות נאותה וזורמת…איך מיישמים את כל הפאלאברות בזמן אמת סביר (לא בדיעבד, לאחר אסונות והתנהלויות לא חוקיות המוניות).

  4. שחר הגיב:

    ראו את ההולנדים כמה פיקחי מצידם … מליוני רוכבי אופניים
    יש כבוד לרוכבי אופניים אנשים רגועים נושמים אויר נקי
    יש שם רוכבים מגיל 3 עד אפילו 93 ויותר …
    תשתיות תומכות ברכיבה על אופניים … הם ממש עשו את הבחירה הנכונה לאיך נכון לחיות
    הלוואי ונצליח גם אנחנו …

  5. שחר הגיב:

    הנה קישור לסירטון על העיר שהכי הרבה תומכת ומעודדת רכיבה על אופניים : https://www.youtube.com/watch?v=cWf5fbSUNAg

    הלוואי וגם לנו יהיה .

  6. מערכת הגיב:

    שלום שחר, תודה על הסרטון.

  7. שחר הגיב:

    הנה עוד אחד מי שיכול שיעביר הלאה שכולם יראו כמה כיף זה

    https://www.youtube.com/watch?v=5rwwxrWHBB8

  8. פלג הגיב:

    עוד אוטופיה שנעלמת כאשר לומדים קצת חשבון.
    אופנים יעילים בתחבורה עירונית. בערים הכבישים סתומים, לרוב ברכב ציבורי שמכיל 50 איש ב"תיבה אחת". בשטח של תיבה זו ניתן להכניס 10 זוגות אפנים וגם זה בקושי רב. היכן ייסעו יתר ה- 40.
    הדוגמה מהולנד לא רלבנטית כלל. הייתי שם ונסעתי. התחבורה העיקרית רכבת תחתית אוטובוס וטרם. המשתמש האדוק באופנים יוצא מהבית באופניו – נוסע 5 דקות לתחנה הקרובה. שם קושר אופניו במקום מתאים שגוזל המון שטח. ועולה לתחבורה הרלבנטית. לא לוקח את האופנים אתו. ביעד לרוב צועד עוד 5 דקות למקום העבודה. לחילופין בתחנת היעד ממתינות לו האופנים שלו – זוג נוסף והוא נוסע עוד 5 דקות באופנים.
    בהולנד בסך הכול הנסיעה היא לא באופנים. וכל הקשור לאופנים. אני מדבר מניסיון – פחד מוות. נכון שבדרך כלל לא נהרגים אבל נפצעים על ימין ועל שמאל, מכות וחבורות מעשה רגיל מאוד.
    לא מאמינים – סעו לשם דברו עם האנשים והשתמשו באופנים. לא כמו תייר יום או יומיים אלא כמה שבועות. אל תשכחו מגני ברכים, ידיים ומרפקים. זה לא זול שם.

    1. מערכת הגיב:

      שלום פלג,
      היית בהולנד? התנסית שם ברכיבת אופניים? אנו מודים לך על המידע הנוסף ועל נקודת המבט הנוספת שהוספת. בכל אופן, הרכיבה באופניים היא בהחלט אופציה תחבורתית דומיננטית, שנדמה שתופסת תאוצה בכל העולם – וגם אצלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *