ממשיכים להישאר עם אצבע על הדופק

ממשיכים להישאר עם אצבע על הדופק

בשבוע שעבר פרסמנו את החלק הראשון של הכתבה, שביקשה להציג תמונת מצב עכשווית על חלק מהנושאים ומהתופעות שכבר כתבנו עליהם בבלוג שלנו. כעת מגיע החלק השני (והאחרון, לפחות בינתיים…)

כחלק מהניסיון שלנו להציג תמונת מצב עכשווית של הנעשה בתחום הסביבה והאקולוגיה (בארץ ובעולם) אנו ממשיכים לספר לכם על שינויים וחידושים בנושאים שכבר כתבנו עליהם כאן בעבר. בשבוע שעבר עסקנו, בין השאר, באופניים חשמליים, באנרגיה מתחדשת מהים ובאחסון אנרגיה. השבוע ניגע בכמה נושאים נוספים שייקחו אתכם מהים עד לרקיע.

בחודש דצמבר האחרון דנו בנושא השפעת שינויי האקלים על שני הקטבים של כדור הארץ – הקוטב הצפוני ואנטרקטיקה. באחרונה פורסמו תחזיות קודרות המנבאות כי מדף הקרח הנמצא בקצה חצי האי האנטרקטי הקרוי "Larsen B" צפוי להיעלם עד שנת 2020. לדברי המדענים של נאס"א, חלקים גדולים מאותו מדף קרח יתנתקו מהיבשת ויהפכו לקרחוני ענק שיתמוססו אט אט במימי האוקיינוס. בניגוד למה שאפשר אולי לחשוב, התנתקותם של מדפי הקרח עצמם לא תגרום לעליית מפלס מי הים, שכן אותם גושי קרח אדירים ממילא שקועים למחצה במימי האוקיינוס; אך מאחר שמדפי הקרח משמשים חוצץ בין מי האוקיינוס לקרחונים הנמצאים על היבשה, היעלמותם של מדפי הסלע תאיץ את קצב זליגת הקרחונים אל מי הים, וכמויות אדירות של קרח – שנמצא כרגע על היבשה – בהחלט ישנו את גובה פני הים ברגע שיגיעו אליו.

ואם כבר הזכרנו את סוגיית גובה פני הים, הנה נושא שסוקר לא אחת גם אצלנו (למשל כאן): מחקר חדש מצביע על כך שהמדידות שנערכו באמצעות לוויינים לניטור קצב עליית גובה פני הים כפועל יוצא של ההתחממות הגלובלית לא סיפקו את הנתונים האמיתיים. אילו היה מדובר בטעות "לטובתנו" הרי שכולנו היינו שמחים, אך החדשות הרעות הן שההפך הוא הנכון – עליית גובה פני הים בפועל מהירה יותר ממה שדיווחו הלוויינים. מדענים שעסקו בהשוואת הנתונים שנתקבלו מן החלל לעומת אלו שהגיעו מכדור הארץ גילו שבשל האופן שבו הלוויינים מחשבים את גובה פני הים, יש סטייה של כמילימטר וחצי לשנה בין המדידות למצב בפועל. מילימטר וחצי אולי לא נשמע כמו הבדל מהותי, אבל העיקר הוא שהתוצאות העדכניות מצביעות על האצה (תהליך לא לינארי); כלומר, הים עולה יותר ויותר משנה לשנה, וכשמסתכלים עשרות שנים קדימה האפקט המצטבר עלול להיות משמעותי מאוד. בהקשר הזה כדאי לכם להציץ גם בכתבה הזו, שמחזקת אף היא את התחזית בדבר עלייה דרמטית (ומטרידה) בגובה פני הים.

ומהים – נמריא בבת אחת לשמים. אמנם כבר דנו בעבר בתעופה ירוקה, אך הצהרה חדשה מטעם המשרד להגנת הסביבה האמריקאי מעלה תהיות בדבר רצינות הגופים הרגולטוריים בכל הקשור לשינוי המדיניות שיביא להפחתה בפועל של גזי חממה. ה-US Environmental Protection Agency, או בקיצור EPA, הצהיר לאחרונה כי "פליטת גזי חממה, ובעיקר CO2 ממטוסים, מהווה סיכון לבריאות הציבור". אין ספק כי להצהרה כשלעצמה, הגם שאין בה שום חידוש מבחינת העובדות הידועות לנו, יש חשיבות גדולה; עם זאת, פעילי איכות סביבה מרחבי העולם הביעו מורת רוח בשל העובדה שלבד מן ההצהרה עצמה לא פרסם המשרד שום הנחיה או תכנית שמבקשות להקטין את פליטת אותם מזהמים לאוויר שאנו נושמים. יתרה מכך, ההצהרה נוגעת אך ורק לטיסות מסחריות. "ומה בדבר מטוסים פרטיים ומטוסים צבאיים?", מתרעם אחד מעורכי הדין המייצגים ארגונים סביבתיים; "נראה שהמנכ"לים ומטוסיהם הפרטיים יוכלו להמשיך לזהם את הסביבה כראות עיניהם", הוא פוסק בעצב. בכל מקרה, נצטרך להמשיך לעקוב אחר העניין כדי לדעת אם מדובר בהצהרה בלבד או בתכנית פעולה מעשית.

ודאי שאפשר להמשיך ולעדכן גם בתחומים אחרים שסיקרנו, שהרי בכל רגע צצים פתרונות סביבתיים ייחודיים וחדשות ירוקות טריות. אבל נסתפק בזה כדי להשאיר אתכם עם טעם של עוד. ואם לכם יש מה לספר ולחדש לנו – לגבי כתבות ישנות שלנו או בכלל – אתם מוזמנים לעשות זאת כאן בתגובות או בעמוד הפייסבוק שלנו!

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *