גבר מי שממחזר? נראה שלא

גבר מי שממחזר? נראה שלא

מחקר שהתפרסם לאחרונה מציע תשובה לשאלה שמעסיקה חוקרים כבר שנים רבות – מדוע נשים רגישות יותר לסביבה מגברים?

מחקרים שונים הוכיחו שנשים נוטות להיות חברותיות, אלטרואיסטיות, אמפתיות ומוסריות יותר מגברים, והעובדה הזאת מתבטאת גם בהשפעתן על הסביבה – הן אוכלות פחות בשר, נוסעות יותר בתחבורה ציבורית, וככלל המודעות שלהן לסביבה גבוהה יותר. מחקר שנערך לאחרונה מנסה להבין את הסיבות לכך.

המחקר פורסם במגזין הידוע Journal of Consumer Research והוא כולל שבעה מחקרים שונים שמטרתם הייתה לבדוק מדוע נשים מאמצות "התנהגות ירוקה" ואילו גברים דוחים אותה. תחילה נערכו ארבעה מחקרים שונים שבדקו את הטענה כי התנהגות ירוקה אכן מזוהה עם נשיות. באחד מהם התבקשו כ-200 סטודנטים לתאר באמצעות רשימת מילים מוגדרת מראש שתי תמונות של אדם (גבר או אישה) היוצא מהסופרמרקט – אחד המחזיק בידו שקית בד והאחר שקית פלסטיק. האדם עם שקית הפלסטיק זכה לתיאורים גבריים יותר כמו "מאצ'ו" ואילו האדם עם שקית הבד זכה לתיאורים נשיים יותר כמו "עדין" ו"רגיש".

במחקר אחר בסדרת המחקרים הזו הוצגו לגברים ולנשים מוצרים בשתי גרסאות – אחד בעל מאפיינים ירוקים ואקולוגיים והאחר ללא מאפיינים כאלה. גברים תפסו מוצרים בעלי מאפיינים ירוקים כנשיים יותר והעדיפו מוצר שלא מערער את הגדרת הזהות שלהם. מסקנתם של החוקרים מהמחקר הזה הייתה כי גברים נוטים לראות בגישה אקולוגית גישה נשית ולכן מתקשים לתמוך בה באופן מלא, כיוון שהיא מטילה ספק בזהות הגברית המתווה את התנהלותם.

במחקר נוסף שערכו ניסו החוקרים להבין כיצד יוכלו להשפיע על התפיסה הגברית. הם הזמינו גברים ונשים לתרום לשני ארגונים סביבתיים – אחד עם לוגו בעל מאפיינים גבריים (צבעים כהים וסמל של זאב) ואחר בעל לוגו ניטרלי (גוונים של ירוק וציור של עץ) – ונוכחו לדעת שגברים נטו לתרום לארגון שהלוגו שלו עוצב בצורה "גברית" (אצל נשים לא נרשמה העדפה מיוחדת).

תוצאות ומסקנות המחקר שופכות אור על חסם נוסף בדרך לעולם ירוק יותר. מחקרים אחרים אף מראים כי גברים שמתנהגים באופן שמוגדר כ"נשי" "נענשים" חברתית הרבה יותר מנשים שמתנהגות בצורה "גברית", ונתפסים כמי שאינם פועלים על פי החוקים החברתיים. עולם אוטופי שבו אין הבדלים בין גברים לנשים – לא בהתנהגות המצופה מכל אחד מהמינים ולא בזכויות הפורמליות והחברתיות – נראה כמו מציאות בדיונית, אך כדאי לזכור שגם המצב בימינו נדמָה כחלום עבור נשים וגברים לפני מאות שנים.

לכן, במצב הקיים, תפקידנו (נשים וגברים גם יחד) לפעול יחד למען מטרה משותפת – יצירת עולם ירוק יותר והטמעת ערכים המעודדים עשייה למען הסביבה. בסופו של דבר אם העולם הזה יהיה מזוהם פחות ונקי יותר, יהיה זה רווח שווה לשני המינים.

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *