חניית (אופניים) בטאבו

חניית (אופניים) בטאבו

על ערים שמעודדות רכיבה על אופניים כבר שמענו – אבל האם אתם מכירים בית דירות או בניין משרדים לרוכבים בלבד?

כל מי שמתגורר בטבורה של עיר גדולה בכל מקום בעולם ודאי מכיר מקרוב את בעיית עומסי התנועה. ערים מעטות, אם בכלל, תוכננו מראש להכיל כמות גדולה כל כך של כלי רכב, ואם לא די בסבל הכרוך בהגעה ליעד, הרי שמשימת איתור חנייה הופכת במקרים מסוימים לבלתי אפשרית בעליל. הוסיפו על כך את זיהום האוויר ממנועי כלי הרכב, את הרעש ואת הגידול בפגיעות ברכוש ובנפש בשל תאונות, והרי לכם תמונה עגומה למדי. אחת הדרכים להתמודד עם המצב היא כמובן לפתח מערך תחבורה ציבורית יעיל ואמין שייתר את הצורך להגיע בכלי הרכב הפרטי למרכזי הערים. ואם בכל זאת באי העיר מתקשים לוותר על הניידות והגמישות וכמהים לפתרון שיאפשר להם להגיע ממקום למקום מבלי להסתמך על האוטובוסים, המוניות והרכבות התחתיות, התשובה היא אופניים!

רבות דובר על יתרונותיהם של האופניים ככלי תחבורה עירוני. כל עוד העיר היא בעלת מבנה גיאוגרפי שטוח יחסית, נסיעות יוממות על גבי אופניים הופכות לבחירה טבעית ומתבקשת. אופניים הם כלי תחבורה זול משמעותית לרכישה ולתחזוקה ביחס לרכב, אפשר להגיע באמצעותם ממקום למקום במהירות ובקלות, הם ידידותיים לסביבה ואף עוזרים לרוכב עליהם לשמור על בריאותו (כל עוד הם מונעים בכוח הרגליים). כמה ערים בעולם אימצו את המודל הזה, ובחלקן אופניים הם כלי התחבורה הנפוץ ביותר, אבל לוּ כל תושבי תל אביב יחליטו מחר בבוקר להחליף את המכוניות באופניים, סביר להניח שמהר מאוד ייווצר תוהו ובוהו, שכן גם לאופניים נדרשת היערכות מתאימה.

הנדבך הראשון בדרך להפוך עיר לידידותית לאופניים הוא כמובן התאמת תשתיות התנועה. יש לרשת את העיר בשבילים ובמסלולים מיוחדים לאופניים כדי לאפשר לרוכבים להגיע ממקום למקום בנוחות וביעילות ובתוך כך לשמור על ביטחונם של הולכי הרגל ולמנוע מהרוכבים מפגשים כואבים עם מכוניות ואוטובוסים. אך מסלולי אופניים הם רק הצעד הראשון, כפי שלמדו על בשרן לא מעט ערים בעולם (כאן תמצאו את רשימת ה-50 המובילות) שמשקיעות משאבים אדירים כדי לעודד כמה שיותר אנשים לוותר על כלי הרכב ולעבור לאופניים. דוגמה מצוינת לעיר כזו היא כמובן אמסטרדם שבהולנד. העיר הזו זכתה לא פעם לתואר "בירת האופניים העולמית", לאו דווקא בשל כמות האופניים שבה (הכתר שמור דווקא לסין, כפי שתמצאו ברשימה הבאה המפרטת את מספר זוגות האופניים ביחס לאוכלוסייה), אלא מאחר שמדובר בעיר מערבית מודרנית שמתייחסת לאופניים ככלי תחבורה לגיטימי מרכזי וחשוב, וכפועל יוצא מציבה אותם במקום גבוה בסדר העדיפויות שלה.

שתי יוזמות שמבקשות לקחת את השימוש באופניים ככלי תחבורה צעד אחד קדימה אפשר למצוא באוסלו שבנורווגיה ובמאלמו שבשוודיה. השימוש הנרחב באופניים במאלמו אינו דבר חדש. העיר מרושתת במסלולי אופניים ואף במערך השכרת אופניים נרחב, אלא שלאחרונה נבנה שם בניין דירות חדש שמקימיו יצאו בהצהרה נועזת – בבניין שלנו לא תמצאו בכלל חניות לכלי רכב! קורט סיגל, הארכיטקט שתכנן את המבנה, מסביר כי תכנון בניין שאין בו חניות לכלי רכב מאפשר להשקיע את הכסף שיועד לחניות בדיירים. במקום החניות יש למשל תיבות דואר ענקיות שיכולות להכיל ארגזי משלוח גדולים לטובת הדיירים שעורכים את הקניות שלהם באינטרנט. פרט לאופניים הפרטיים מציע הבניין כמה זוגות אופניים ציבוריים שיכולים לשמש את כל הדיירים בעת הצורך. כך למשל תמצאו אופני משא המאפשרים לשנע חפצים גדולים וכבדים ואפילו אופניים המאפשרים להוביל כמה ילדים בו בזמן אל בתי הספר והגנים. ממש אופני-בוס 🙂
היזמים יצרו קשר עם נציגי התחבורה הציבורית וגיבשו איתם חבילת נסיעות מיוחדת שתאפשר לדיירי הבניין להיעזר בתחבורה הציבורית בעלות מופחתת. כל אספקט בבניין הותאם לאופניים, החל במעליות הרחבות שיכולות להכיל אופני משא וכלה בדירות עצמן שהן מרווחות דיין כדי שאפשר יהיה לרכוב על האופניים עד הספה בסלון.

אבל בואו נהיה כנים. פתרון מגורים פרו-אופניימי, יעיל ומדהים ככל שיהיה, אינו מושלם מבלי שנוכל ליהנות מכל אותם היתרונות גם בעבודה. ובכן, אם אתם מחפשים את סביבת העבודה המושלמת לכם ולאופניים שלכם, אולי כדאי שתשקלו לקבוע את מקום מושבכם באוסלו שבנורווגיה. בבניין משרדים חדש שיוקם בעיר לא יהיו כלל חניות למכוניות. בדומה לבית הדירות השוודי יוכלו העובדים להגיע לעבודה באופניהם בידיעה שכל התשתיות בו מותאמות לכלי התחבורה הדו-גלגלי ולרוכבים עליו. כ-500 מקומות חנייה לאופניים, מתקני שטיפה מיוחדים ואפילו סדנת תיקונים יבטיחו גן עדן לאופניים. ומה בדבר הרוכבים עצמם? מי שדיווש ביום קיץ מהבית למשרד ודאי לא ירצה להסתובב כל היום מיוזע בבגדי הרכיבה שלו. בדיוק לשם כך ייבנו מקלחות וחדרי הלבשה שיאפשרו לעובדים להתחיל את יום העבודה שלהם בנעימים.

כיאה לבניינים בעלי תפיסה ירוקה יכללו שני המבנים עוד כמה מאפיינים שיהפכו אותם ליצירת מופת סביבתית. כך למשל על הגגות יותקנו מתקנים סולאריים לייצור חשמל ומערכת לאגירת מי גשמים שתקטין את צריכת המים מהמערכת העירונית. בתוך המבנה ישולבו חללים מיוחדים שיאפשרו לבעלי חיים כמו ציפורים ועטלפים לחיות לצד בני האדם, ואזורים נרחבים מלאים בצמחייה יסייעו בהורדת הטמפרטורה וביצירת אווירה נעימה ורגועה.

ומה נותר לנו לעשות? ראשית כול לעשות כל מאמץ להשתמש באופניים ככלי תחבורה עיקרי, לפעול בכל הערוצים האפשריים כדי לקדם פיתוח של תשתיות לאופניים בעיר שבה אתם גרים ולקוות שבקרוב יגיע היום שבו יתרוקנו מרכזי הערים הגדולות מכלי רכב מזהמים והתושבים יוכלו ליהנות משקט, מאוויר נקי ומכלי תחבורה זול, אמין ובריא.

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *