מחקר: מוצרים ירוקים נמכרים יותר

מחקר: מוצרים ירוקים נמכרים יותר

בבית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה ערכו לאחרונה מחקר שחשף נתון מעודד: תוויות סביבתיות על מוצרים הופכות למשמעותית יותר ויותר בשיקולי הצריכה

בעבר זה כלל לא נכלל בסל השיקולים שלנו; לא ידענו שישנם מוצרים שמזיקים לשכבת האוזון, לא נתנו משקל לכך שתהליך הייצור של מוצר מסוים היה בלתי ידידותי לסביבה בעליל, לא היו בלקסיקון ביטויים כמו "העסקת עובדי ייצור בתנאי ניצול", וגם ניסויים לא הכרחיים על בעלי חיים נתפסו בעיני רוב האוכלוסייה כדבר סביר שבשגרה. אבל היום המצב שונה לגמרי, ויותר מזה – תוויות ירוקות על גבי מוצרים שונים יכולות אף לשפר את המכירות.

בחברת השפע ישנן שלל אפשרויות ייצור לכל מוצר ומוצר. לעתים הייצור ידידותי יותר לסביבה ולאנושות בכלל, ולעתים הוא כרוך ב"זלילת" משאבים רבים, העסקת עובדים בתנאים בלתי הוגנים, סילוק שפכים או פסולת באופן התורם לנזקים סביבתיים כמו זיהום אוויר, מים וקרקע וכן הלאה. בתוך כך, כמויות הצריכה הולכות ועולות, כך שגם ההשפעה על הסביבה – לטוב ולרע – הולכת וגוברת. עם השנים נושא צמצום ההשפעות הסביבתיות השליליות הולך ותופס נפח בתודעה הקולקטיבית, ולכן הנושא הירוק הופך לפקטור משמעותי בכל מובן – כולל זה הצרכני. הצרכנים מודעים יותר ויותר לסוגיה הירוקה, ומסתבר שהם גם מכלכלים את קניותיהם, במידת מה, תחת השפעתה.

היצרנים הבינו לאן נושבת הרוח, והחלו לפתח מוצרים שפגיעתם בסביבה מצומצמת יחסית. מגמה זו השתלבה עם המערכות שקמו במקביל והעניקו "תווית ירוקה" למוצרים שלא פוגעים בסביבה באופן בלתי סביר, עוד משלב תכנונם וייצורם (ולא רק בשלב השימוש שלהם). התוצאה היא שהצרכנים יכולים לבחור כיום בין מוצרים, כשלסל הקריטריונים (מחיר, מותג וכו') נוסף קריטריון נוסף – האם המוצר הוא בעל תווית סביבתית או לא.

נשאלת שאלה פשוטה: האם התוויות הירוקות אכן משפיעות בפועל, או שמא נועדו לקישוט ולא יוצרות שינויים בהרגלי הצריכה? מחקר שנערך לאחרונה בבית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, על ידי הילה פוטרמן (בהנחיית ד"ר יעל שטיינהרט ופרופ' אופירה אילון) בדק את הנושא. המחקר העלה כי כאשר מדובר במוצר הכרחי כמו סוכר, נייר טואלט ועוד, תווית סביבתית מחזקת את ההערכה כלפי המוצר, ומעצימה את תפיסת ההכרחיות שלו. נוסף על כך, במקרה של מוצר הנאה או פרימיום (כמו מפיות נייר מהודרות), התווית הסביבתית מעניקה "הצדקה מוסרית" לרכישת המוצר, וכך הנכונות לרכישתו הולכת וגדלה.

עוד התגלה במחקר כי כאשר מדובר במוצר הנאה, רצוי למצב את התווית הסביבתית כבעלת תועלת אישית-חברתית (כמו המיתוג העצמי כאדם "ירוק"), אך כאשר מדובר במוצר בסיסי והכרחי, רצוי להדגיש את התועלות הכלל עולמיות, דוגמת חיבור בין צמצום כריתת העצים לבין השימוש בנייר ממוחזר.

Photo by Timothy Valentine, cc by nc sa 2.0 and Vectorportal, cc by 2.0

שתף שתף באמצעות מייל שתף באמצעות פייסבוק

תגובות של פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *